Voor professionals
Basisdenksystemen - Beelddenker - Anders lerenOuders willen dat hun kind de leerstof anders krijgt aangeboden door mij. Hoe dan?
Ik moet mij aan de methode houden/ Ik lijk wel een methodeslaaf
Ik werk al veel met plaatjes en filmpjes, maar dat helpt ook niet
Steeds minder leerlingen kunnen zich nog concentreren
Leerlingen zijn niet gemotiveerd, ze leren niet en maken hun huiswerk maar half
Elke leerling heeft een andere aanpak nodig: voor dyslexie, ADHD, hoogbegaafdheid. Hoe krijg ik dat voor elkaar in mijn klas met 30 leerlingen?
Alleen maar gemotiveerde leerlingen
Als docent wil je maar 1 ding: jouw vak goed overbrengen. En daar ben je een kei in. Toch kom je altijd leerlingen tegen waar niets lijkt te werken. Hoe je je uitleg en instructies ook inkleedt, het komt niet binnen. Super demotiverend voor je leerling, maar ook voor jouzelf.
Geen nood, ik help jou (en je collega’s) hoe je jouw leerling in no-time aan het leren krijgt. Zonder ingewikkelde extra taken waar je niet op zit te wachten.
Hoe zou het voor je zijn als:
je ontspannen aan je dag kunt beginnen en vooral ontspannen en tevreden je dag kunt eindigen? Zonder het gevoel te hebben dat je leerlingen over het hoofd hebt gezien, dat je geen tijd hebt gehad om die ene leerling nog even te helpen?
je niet alles 10 keer hoeft uit te leggen, als iedereen als vanzelf aan de slag gaat?
als je leerlingen gemotiveerd in de klas zitten en uit interesse vragen gaan stellen?
ik je handvatten geef die echt bij jou(w specifieke situatie) passen, waarmee jij makkelijk en ontspannen les geeft en je leerlingen de stof gewoon begrijpen en goede cijfers halen? Zonder dat het jou nóg meer tijd en gedoe kost?
“Waarom doe jij dit eigenlijk, Yvonne?”
Het kan écht anders.
Lang geleden had ik allerlei groepen in de basisschool. Ik wilde de kinderen heel graag iets leren, maar ik ging dagelijks naar huis met het gevoel dat het niet was gelukt. Ik had niet alle kinderen kunnen helpen. Ik had ze niet het gevoel gegeven dat ik ze had gezien.
Ik voelde mij schuldig voor de onvoldoendes van sommige leerlingen, maar ik had geen idee hoe ik ze beter kon helpen. Ik gaf les in combinatiegroepen en zag tijdens het lesgeven aan de ene groep dat het niet goed ging met leerlingen in de andere groep, maar had geen idee hoe ik dat op kon lossen.
Dus was ik diegene die elke avond als laatste de school verliet, maar nooit het gevoel had klaar te zijn.
Ik begon voor mijzelf in mijn eigen praktijk om die individuele leerling toch te kunnen helpen. Dat ging mij enorm goed af. Ik volgde ook zelf veel trainingen en ik zag mijn leerlingen groeien.
Leerlingen weten nu hoe ze het anders kunnen doen. Ze zien dat ze anders leren dan een ander en dat dat goed is.
Maar…. Ik krijg heel vaak van de leerlingen terug dat ze op school niet mogen toepassen wat ik ze leer, dat ze zich niet begrepen voelen, dat als uitzondering worden gezien en anders.
Deze leerlingen zijn niet anders, ze leren anders dan de methode voorschrijft. Als ik jou mag leren hoe de meeste leerlingen wel leren, zul je zien dat niet alleen je klas meer plezier in leren krijgt, maar jij ook.
De cijfers/resultaten worden beter, je leerlingen willen weer voor je werken. Jij begrijpt je leerlingen beter en je leerlingen begrijpen jou beter.
Wat wil je nog meer…….
In eenvoudige stappen naar gemotiveerde leerlingen en betere resultaten
Durven
Durf jij toe te geven aan jezelf dat je het niet altijd meer leuk vindt? Dat je vaak niet meer vol energie thuiskomt van een fijne dag lesgeven, maar dat je merkt dat je steeds vaker moe bent en even niet meer weet waarom je ook al weer voor dit vak hebt gekozen?
Oké, die leerlingen zijn stuk voor stuk schatjes. Maar samen in een groep lijken ze steeds minder gemotiveerd, hun cijfers zijn niet om over naar huis te schrijven en hun huiswerk is slecht gemaakt.
Durf jij het aan te leren hoe je dat makkelijker kan doen? Hoe je weer plezier krijgt in het lesgeven en er voor kan zorgen dat de resultaten van de hele groep ook nog eens beter worden?
Durf jij anders les te geven?
Leren
Jij kunt je leerlingen leren om makkelijker en vlotter te leren. Ze halen betere resultaten en zijn gemotiveerd voor je les doordat jij bereid bent om:
- te begrijpen hoe je leerling leert
- te weten hoe hij de te leren lesstof van het korte naar het langetermijngeheugen zet
- te weten hoe (een beelddenker) een goede samenvatting maakt waarmee je alle
- zintuigen gebruikt bij het leren en dat kan aanleren aan je leerling.
Plannen
Voor je leerling is het heel belangrijk dat hij een goede planning maakt. Dat deel je niet alleen mee, maar dat moet je ze ook aanleren. Plannen, focus houden en motivatie hebben alles met elkaar te maken. Jij kan ze helpen door jouw nieuwe manier van lesgeven zich aan de planning te houden en daardoor meer focus te hebben en gemotiveerd te zijn.
Doen
Na alles wat je geleerd hebt, help ik je er een gewoonte van te maken. In kleine stappen, zodat het bijna vanzelf gaat en het je geen extra werk kost. Het zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit en dat je veel tijd over houdt voor leuke dingen.
Ervaringen van mijn klanten
“Zonder Yvonne had onze zoon niet eens naar de middelbare school gekund. Hij kon niet lezen en geen middelbare school wilde hem hebben.
Yvonne heeft niet alleen onze zoon begeleid, maar ook ons, ouders en de school, zodat hij toch examen kon doen.
En hij is met goede cijfers geslaagd!”
– Ouder
“Hallo Yvonne, ik vond dit een mooie aanleiding om even een update te doen over Jouke. Hij is kortgeleden 19 jaar geworden. Na de basisschool, waar hij in eerste instantie het advies kreeg om VMBO Basis te gaan doen, is hij door jouw hulp naar VMBO-T gegaan. Dit heeft hij glansrijk, zonder al te veel moeite gedaan en behoorde tot een van de beste leerlingen. Daarna is hij naar het ROC gegaan om daar MBO-ICT te gaan doen. Ook hier is hij geslaagd als één van de beste leerlingen. Nu gaat hij naar de HBO om de studie systeembeheer te gaan doen. Hij vindt het leuk en leert veel zegt hij. Hij zit nu in het 1e jaar en volgend jaar vervolgt hij de studie in een andere stad omdat deze studie alleen daar te vervolgen is. Tot nu toe doet hij het óók daar weer héél goed. Hij moest wél onlangs bijles voor Nederlands, dat is nog een zwak punt, maar daardoor had hij tóch weer een voldoende gehaald. Ik dacht dat je dit wel leuk zou vinden om te horen, en ik vertel het natuurlijk met enige trots, maar vooral met blijdschap en dankbaarheid ”
– Lieve groet, Marion
Zo ziet onze samenwerking er uit
Basisdenksystemen – Beelddenker – Anders leren
697,00 individueel
297,00 deelnemer in een groep (min 2-max 8 pers)
Hiervoor..
Werken we 2 dagdelen samen
Ik leer je hoe een beelddenker leert.
Ik leer je wat het verschil is tussen een beelddenker en een taaldenker.
Ik ga je leren ‘Waarom’ en ‘Hoe’
We gaan bekijken waar jij tegenaan loopt in jouw specifieke klassensituatie
Ik leer je anders leren/veranderen in lesgeven en waarom niet iedereen op dezelfde manier leert.
Ik leer je hoe je dat kunt ondervangen
Ik leer je hoe je je leerlingen zelf inzicht geeft hoe ze leren en wat ze nodig hebben om weer tot leren te komen.
Je kunt met leerlingen snel en effectief tot de kern van de les komen, waardoor ze de les veel beter begrijpen.
Je kunt met de hele groep samen aan het werk, wat een positieve invloed heeft op de sfeer en resultaten
Tijdens gesprekken met leerlingen kun je de motivatie om met hun leren aan de slag te gaan vergroten
Ik geef je kennis, tips en tricks om door een ‘beelddenk’-bril te kijken naar je lessen en deze daarop aan te passen zodat jouw leerlingen meer betrokken zijn bij je instructies.
Ik kan voor iedereen een gepaste workshop geven. Dus zit de jouwe er niet bij, neem dan even contact op dan maak ik een workshop op maat.
Natuurlijk is het mogelijk een training of lezing te geven aan het hele team. Neem voor informatie over een groepstraining in de school of organisatie contact met mij op
We maken samen een plan en stellen een doel.
Ik help je vervolgens om je doel ook echt te bereiken en het werk wat je daarvoor moet doen vol te houden.
Top 3 van vragen
Hoe weet ik of mijn leerling een beelddenker is?
Alle mensen worden als beelddenker geboren, dus met beelddenken is niets mis. Het probleem is er pas als je je te veel aan de beeldende kant blijft vastklampen, dan wordt school (taaldenken) wel moeilijk. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat beelddenken en taaldenken gelijk verdeeld worden.
Beelddenkers moeten toch veel visuele ondersteuning krijgen? Waarom werk dit bij mijn leerling dan niet?
Het is niet automatisch zo dat beelddenkers overal plaatjes bij zien. Hoe het wel werkt, leer ik je in de training.
Wat als het niet aansluit bij de methode op school?
Anders leren heeft niet direct te maken met de methode. Vaak mag je ook in de methode al meerdere manieren gebruiken. Ik geef je de tools om precies te weten wat er voor wie het beste werkt en vooral waarom, zodat je alle kinderen goed kan helpen en de inhoud van de methode gewoon kan blijven gebruiken.